“Fitch Ratings” beynəlxalq reytinq agentliyi SOCAR-ın uzunmüddətli defolt reytinqini “BB+” səviyyəsində təsdiqləyib. Bu barədə agentliyin press-relizində deyilir.
Reytinq üzrə proqnoz “Mənfi”dir.
SOCAR-ın emitentin qısamüddətli defolt reytinqi “B” səviyyəsində, təmin olunmamış prioritet reytinqi isə “BВ+” səviyyəsində təsdiqlənib.
“SOCAR tamamilə dövlətə məxsusdur və onun reytinqi Azərbaycanın reytinqinə (BB +/mənfi) bərabərdir. Bu, şirkətə maliyyə təminatları, vəsait qoyuluşları və səhmdar kapitalına inyeksiyalar şəklində dövlət dəstəyi, həmçinin SOCAR-ın sosial funksiyaları və onun neft-qaz layihələrinin inkişafı üçün dövlət aləti kimi əhəmiyyəti ilə dəstəklənir”, - deyə məlumatda bildirilir.
“Fitch” qeyd edir ki, 2020-ci ilin birinci yarısında SOCAR-ın nəticələri agentliyin proqnozlarına əsasən gözləniləndən daha yaxşı olub. Agentliyin qiymətləndirmələrinə görə, 2020-ci ildə SOCAR-ın EBITDA üzrə gəlirləri 2019-cu illə müqayisədə orta səviyyədə azalacaq və 2021-ci ildə neftin qiymətinin daha yüksək olması və cari ilin yanvar ayından yanacağın tənzimlənən qiymətinin bahalaşması fonunda bərpa olunmalıdır.
Agentlik SOCAR üzrə hasilatın yüksək səviyyəsini (gündəlik 267 min barel neft ekvivalenti) qeyd edir.
SOCAR üçün neftin bir barelinin 20 dollar olması mənfəətli hesab olunur. Kəşfiyyat və hasilat seqmenti SOCAR-ın mənfəətinin əsas drayveridir.
“Fitch Ratings”in məlumatına görə, SOCAR-ın ödədiyi vergilər 2019-cu ildə dövlət gəlirlərinin təxminən 10%-ni təşkil edib.
“Şirkətin fəaliyyətinə dövlət tərəfindən nəzarət olunur: o, yanacağın daxili qiymətlərinin tənzimlənməsi, pul inyeksiyası və digər tədbirlər vasitəsilə SOCAR-ın mənfəətliliyinə və balansına nəzarət edir. Hesab edirik ki, hökumətin SOCAR-ı kifayət qədər dəstəkləmək üçün stimulları var”, - deyə press-relizdə vurğulanır.
Agentliyin qiymətləndirmələrinə görə, qısamüddətli perspektivdə reytinqə yenidən baxılması (“Mənfi”), həmçinin reytinqin yüksəldilməsi ehtimalı azdır. Lakin Azərbaycan üzrə kredit reytinqi üzrə proqnoz “Mənfi”dən “Sabit”ə dəyişdirilərsə, SOCAR-ın reytinq proqnozu üzrə də analoji addım atılacaq.
Reytinqin aşağı salınmasına səbəb ola biləcək əsas amillər bunlardır: iqtisadi siyasət çərçivəsində makroiqtisadi sabitliyə (dövlətin xarici balansının pisləşməsi və ya manatın mübadilə məzənnəsinin devalvasiyası) mənfi təsir göstərəcək dəyişikliklər; neftin ucuz qiyməti və ya ölkənin xarici mövqeyinə son dərəcə mənfi təsir göstərməyə kifayət edəcək davamlı xarici şok (bu isə iqtisadiyyat, bank sektoru və dövlət maliyyəsi üçün mənfi nəticələrə gətirib çıxaracaq).
Reytinqin yüksəldilməsinə səbəb ola biləcək əsas amillər bunlardır: Azərbaycan hökumətinin konsolidasiya edilmiş büdcə kəsrini azaltmaq və dövlət borcunu aşağı səviyyədə saxlamaq qabiliyyətinə əminlik; xarici şoklara qarşı müqavimət göstərmək qabiliyyətini gücləndirən və makrovolatilliyi azaldan məzənnə siyasətinin şəffaflığı da daxil olmaqla makroiqtisadi siyasətin baza prinsiplərinin təkmilləşdirilməsi.
Fitch”: 2024-cü ilədək SOCAR-ın kapital qoyuluşları 5,3 milyard dollar təşkil edəcək
2021-2023-cü illər üçün SOCAR-ın kapital qoyuluşları 9 milyard manat (cari məzənnə ilə 5,3 milyard dollar) məbləğində qiymətləndirilir.
“2021-2023-cü illərdə şirkətin kapital qoyuluşları bu dövrdə manatın sabit məzənnəsi 1,7 manat/1USD olmaqla 9 milyard manat təşkil edəcək”, - deyə agentliyin press-relizində bildirilir.
Agentlikdə hesab edirlər ki, ortamüddətli dövrdə SOCAR-ın kapital qoyuluşları orta səviyyədə olacaq, belə ki, əsas layihələr - Cənub Qaz Dəhlizi (CQD), Türkiyədəki STAR neft emalı zavodu artıq işə salınıb və böyük həcmdə əlavə kapital axını tələb etməyəcək. Bununla yanaşı, SOCAR digər layihələrə – karbohidrogen kəşfiyyatı və hasilatı, H.Əliyev adına neft emalı zavodunun modernləşdirilməsi layihələrinə kapital qoymağı planlaşdırır.
“Fitch”in proqnozlarına görə, 2021-ci ildə 1 barel neftin orta qiyməti 58 dollar, 2022-ci ildə 53 dollar təşkil edəcək.
Agentliyin qiymətləndirmələrinə görə, qarşıdakı üç il ərzində SOCAR karbohidrogen hasilatını sabit səviyyədə saxlaya biləcək. Bundan başqa, Dövlət Neft Şirkəti hökumətin daimi və hərtərəfli dəstəyinə arxalana bilər.
“Fitch”in analitikləri qeyd edirlər ki, 31 dekabr 2020-ci il tarixinə olan vəziyyətə görə, SOCAR-ın likvidliyi təxminən 8 milyard manata yaxın olub ki, bu da şirkətin qısamüddətli borcunun həcmi ilə müqayisə edilə bilər.
XXX
Fitch Affirms Azerbaijan's SOCAR at 'BB+'; Outlook Negative
Fitch Ratings has affirmed State Oil Company of the Azerbaijan Republic's (SOCAR) Long-Term Issuer Default Rating (IDR) and senior unsecured rating at 'BB+'. The Outlook on the Long-term IDR is Negative. The Recovery Rating is 'RR4'.
SOCAR is fully owned by the state and its rating is equalised with that of Azerbaijan (BB+/Negative) under Fitch's Government-Related Entities (GRE) Rating criteria. This is underpinned by state support provided to the company in the form of financial guarantees, cash contributions and equity injections, as well as SOCAR's social functions and its importance as a state vehicle for the development of oil and gas projects.
We continue to assess SOCAR's Standalone Credit Profile (SCP) at 'b+', with high leverage being the main constraint.
KEY RATING DRIVERS
Leverage High but Under Control: SOCAR's 1H20 performance was better than expected in our previous rating case, with broadly flat EBITDA yoy, as weaker performance in the upstream segment was partially offset by stronger trading operations. We estimate 2020 EBITDA to have only moderately fallen yoy and should rebound in 2021, on stronger international oil prices and increased regulated fuel prices since January 2021. We expect funds from operations (FFO) net leverage to remain below 4.5x over 2021-2023, materially below our 6x downgrade sensitivity, and in line with the 'b+' SCP.
Supportive Business Profile: The 'b+' SCP of SOCAR takes into account its high leverage, but also its fairly high production (267,000 barrels of oil equivalent (boe) per day) and robust oil proved reserve life of 12 years. SOCAR's unit profitability measured as consolidated FFO to total upstream production was healthy at USD20/boe in 2019, lower than that of integrated oil majors (e.g. Royal Dutch Shell plc, AA-/Stable, USD32/boe), which have stronger downstream divisions, and closer to that of Russian oil producers (e.g. PJSC Lukoil, BBB+/Stable, USD 20/boe). The upstream segment is SOCAR's key profit driver.
Close Links with the State: The rating of SOCAR is equalised with that of the state given their strong ties under Fitch's GRE Rating Criteria. We assess status, ownership and control and support track record factors as well as socio-political and financial implications of GRE's default as 'Strong' resulting in a score of 30.
As the IDR reflects the combination of the strength of state linkage and SOCAR's SCP, deterioration of the SCP on a sustained basis may result in the IDR being notched down from the sovereign's. Most oil and gas projects in Azerbaijan operate under production-sharing agreements, in which SOCAR has a minority stake and where it also represents the state and is involved in marketing the latter's share of crude oil and gas (profit oil). In addition, SOCAR has stakes in some other major energy projects promoted by the state, such as the Southern Gas Corridor (SGC).
Significant Tax Contributor: Taxes paid by SOCAR accounted for almost 10% of government revenue in 2019. The state guarantees 9% of SOCAR's debt and provides equity injections to cover cash deficits, when needed.
Social Functions: Our assessment of links between the state and SOCAR is also supported by the latter's social role. One of its key functions is production and sale of fuel at regulated prices to the domestic market, which are enough to cover the company's operating cash costs but are lower than international prices. Also, SOCAR employs more than 50,000 staff in Azerbaijan. It does not pay dividends but it may be required by the state to make cash contributions to the state budget, government agencies or to directly fund some social projects.
Performance Controlled by State: The state exercises significant control over SOCAR's profitability and balance sheet through regulation of domestic fuel prices, cash injections, government distributions and other measures. To a large extent SOCAR's high leverage is the function of the company's close links with the state but we believe that the government has incentives to keep SOCAR adequately funded.
Moderating Capital Intensity: We expect SOCAR's capex to moderate given the SGC and the STAR refinery in Turkey, SOCAR's two large projects developed together with partners and not consolidated on the company's balance sheet, have been brought on stream and should not require material additional capital injections. However, we have limited visibility over possible cash outflows related to its other projects, such as its upstream projects and modernisation of the Heydar Aliyev refinery. Given this limited transparency we put more emphasis on SOCAR's historical performance when assessing its credit profile.
DERIVATION SUMMARY
We equalise SOCAR's rating with that of Azerbaijan to reflect the strong ties between the two. High leverage and limited visibility of its capex programme are the main constraints on SOCAR's 'b+' SCP. High leverage is typical for some national oil companies. SOCAR's three most relevant peers rated on a top-down or constrained rating basis are Petroleos Mexicanos (BB-/Stable, top-down minus 3) in Mexico, JSC National Company KazMunayGas (BBB-/Stable, top-down minus 1) in Kazakhstan, and Petroleo Brasileiro S.A. (BB-/Negative, constrained) in Brazil.
KEY ASSUMPTIONS
- Brent crude price: at USD58/bbl in 2021 followed by USD53/bbl until 2023
- Increased domestic fuel prices since January 2021: up 11% for RON 92 gasoline and 33% for diesel
- Broadly stable upstream production in 2021-2023
- USD/AZN exchange rate: 1.7 over 2019-2022
- Aggregate capex of AZN9 billion over 2021-2023
- Continued support from the state
RATING SENSITIVITIES
SOCAR:
Developments That May, Individually or Collectively, Lead to Positive Rating Action/Upgrade:
-As the rating is on Negative Outlook an upgrade is unlikely in the short term. However, an Outlook revision on Azerbaijan to Stable from Negative would be replicated for SOCAR.
- An upgrade of Azerbaijan would not necessarily be replicated for SOCAR, unless its SCP improves.
- An upward revision of the SCP could be triggered by SOCAR's FFO net leverage falling consistently below 4x, improved standalone liquidity and better transparency.
Developments That May, Individually or Collectively, Lead to Negative Rating Action/Downgrade:
- Downgrade of Azerbaijan.
- Negative revision of SOCAR's SCP, which could stem from FFO net leverage exceeding 6x over an extended period.
- Weakening state support.
Azerbaijan (see Fitch Affirms Azerbaijan at 'BB+'; Outlook Negative dated 20 November 2020):
The main factors that could, individually or collectively, lead to negative rating action/downgrade:
- Macro: Developments in the economic policy framework that undermine macroeconomic stability, such as the rapid erosion of the sovereign's external balance sheet or disorderly devaluation of the manat exchange rate.
- External Finances: Sustained low oil prices or a prolonged external shock sufficient to have a material negative impact on the external position, with resulting adverse effects on the economy, banking sector, and public finances.
The main factors that could, individually or collectively, lead to positive rating action/upgrade:
- External Finances: Increased likelihood of an enduring easing of external pressures, e.g. due to a sustained recovery in oil prices, that reduces the potential of a disorderly devaluation of the exchange rate.
- Public Finances: Confidence in the government's ability to shrink the consolidated fiscal deficit and preserve government liquid/financial assets and low government debt/GDP beyond the Covid-19 shock.
- Macro: Improvement in the macroeconomic policy framework, including transparency of exchange- rate policy, that strengthens the country's ability to address external shocks and reduces macro volatility.
BEST/WORST CASE RATING SCENARIO
International scale credit ratings of Non-Financial Corporate issuers have a best-case rating upgrade scenario (defined as the 99th percentile of rating transitions, measured in a positive direction) of three notches over a three-year rating horizon; and a worst-case rating downgrade scenario (defined as the 99th percentile of rating transitions, measured in a negative direction) of four notches over three years. The complete span of best- and worst-case scenario credit ratings for all rating categories ranges from 'AAA' to 'D'. Best- and worst-case scenario credit ratings are based on historical performance. For more information about the methodology used to determine sector-specific best- and worst-case scenario credit ratings, visit https://www.fitchratings.com/site/re/10111579.
LIQUIDITY AND DEBT STRUCTURE
Tight Standalone Liquidity: As of 31 December 2020, SOCAR's liquidity sources amounted to around AZN8 billion, including cash balances and undrawn committed credit lines. This compares with AZN8 billion of short-term debt, including put option liabilities related to a Goldman Sachs transaction, which SOCAR is planning to refinance. Even though SOCAR's standalone liquidity is tight, we expect the state to provide support should the need arise.
SUMMARY OF FINANCIAL ADJUSTMENTS
We treat liabilities resulting from the transactions involving disposal of certain assets to SGC and Goldman Sachs International (GSI) in the total amount of AZN7 billion as debt-like obligations at end-2019. This mainly includes the sale of a 10% interest in the Shah Deniz PSA and in South Caucasus Pipeline Company to SGC, and a sale of a 13% stake in SOCAR Turkey Enerji A.S. to GSI.
REFERENCES FOR SUBSTANTIALLY MATERIAL SOURCE CITED AS KEY DRIVER OF RATING
The principal sources of information used in the analysis are described in the Applicable Criteria.
PUBLIC RATINGS WITH CREDIT LINKAGE TO OTHER RATINGS
SOCAR's rating is equalised with that of Azerbaijan.
“İnterfaks-Azərbaycan”, Fitch